۱/۲۹/۱۳۸۷

خلیج فارس و گوگل ارث


دو تکه کردن خلیج فارس توسط Google Earth !
گوگل در نسخه سال 2008 سرویس Google Earth در نقشه های جغرافیایی مربوط به منطقه خلیج فارس، این خلیج را با دو عنوان "خلیج فارس" و "خلیج عربی" مشخص کرده است که به ترتیب در مرز ایران و کشورهای عربی نوشته شده اند.



این اقدام گوگل که بی تردید با فشار کشورهای عربی انجام شده است در فوریه 2008 با اعتراض بسیاری از انجمنها، گروهها و سازمانهای مختلف ایرانیان سراسر دنیا مواجه شد و این نهادها نامه های اعتراض جداگانه ای به مقامات گوگل ارسال کردند که در سایت مذکور نیز اعتراض نامه ای مربوط به فوریه 2008 وجود دارد.




ماجرا از یک SMS شروع شد !

بسیاری کاربران تلفن همراه در روزهای گذشته پیام کوتاهی به این مضمون دریافت کرده اند : "سایت گوگل اسم خلیج فارس را به خلیج عربی تغییر داده است، اگر یک میلیون نفر اعتراض خود را به این آدرس ارسال کنند گوگل مجبور به تغییر این عنوان می شود"



پس از آن هم یک لینک اعتراض نامه قرار گرفته بود .



این نکته قابل توجه است که بر چه اساسی اعلام شده پس از امضای یک میلیون نفر ، گوگل در نرم افزار خود تغییر ایجاد خواهد کرد ؟




دکتر مجتهد زاده : در متن اعتراض نامه چند دروغ نهفته است .

دکتر مجتهدزاده از ایرانیان خواست پس از آگاهی از محتوای متن مربوط به ماجرای اعتراض کاربران ایرانی به گوگل نسبت به امضا یا عدم امضای آن تصمیم گیری کنند.



دکتر پیروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه در خصوص ماجرای اعتراض کاربران ایرانی به سایت اینترنتی گوگل و آنچه تقسیم بندی خلیج فارس توسط این سایت خوانده می شود، اظهار داشت : درباره مسائلی که در این خصوص رخ داده ملت ما باید به چند نکته اساسی توجه داشته باشند.



وی افزود: نخستین نکته ای که باید دراین باره مورد توجه قرار گیرد اینکه شرکت Google Earth و تشکیلات مرتبط با آن هیچگونه ادعایی در خصوص عنوان "خلیج فارس" نداشته و ندارند و بارها نیز در جریان اعلام مواضع خود بر این نکته تاکید کرده اند.



اما آنچه که در نقشه های منتشر شده این سایت اینترنتی وجود داشته و باید تصحیح هم شود اینکه با بزرگ نمایی نقشه ها و ضمن نزدیک شدن به سواحل کشورهای عربی در خلیج فارس عنوان مجعول خلیج عربی به عنوان یک "اصطلاح محلی" عیان می شود.
مجتهدزاده با تاکید مجدد بر لزوم تصحیح عنوان خلیج عربی به هر شکلی که در این سایت اینترنتی وجود داشته باشد، ادامه داد: به هر صورت کلیت منطقه خلیج فارس در نقشه کلی گوگل ارث نیز به درستی با همان عنوان "خلیج فارس" قابل مشاهده است و تنها در هنگام بزرگنمایی و آن هم در سواحل برخی کشورهای عرب ساحلی این دریا عنوان مجعول دیده می شود که قطعا به عنوان نام محلی که این کشورها برای این منطقه به کار می برند ذکر شده است، بنابراین استنباط این نکته که سایت گوگل نام خلیج عربی را جایگزین خلیج فارس کرده به هیچ وجه صحیح نیست.

رئیس موسسه یوروسویک لندن همچنین گفت : نکته دیگری که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد اینکه بنده هم به ارسال نامه های اعتراض آمیز برای تصحیح فوری چنین تحریفاتی معتقدم اما این نامه ها باید نوعی وجاهت قانونی داشته و حاوی استنادات تاریخی، جغرافیایی و حقوقی باشند تا بتوانند یک مجموعه بزرگ جغرافیایی چون گوگل ارث را قانع کند.

وی با ابراز تاسف از گنجانده شدن برخی نکات دروغین در متن نامه ای که هموطنان ایرانی برای دفاع از واقعیات و حقایق تاریخی کشورمان به امضای آن می پردازند، اظهار داشت : متاسفانه متنی که به عنوان اعتراض به این موضوع از سوی سایت گوگل طراحی شده به نوعی خاص تلاش کرده تا تقصیر تحریف عنوان خلیج فارس را متوجه ایرانیان کند! در این متن دو دروغ آشکار وجود دارد. نخست اینکه در آن عنوان شده رضاخان در سال 1935 نام کشور ما را از فارس به ایران تغییر داده که این یک دروغ محض است زیرا این پهنه جغرافیایی همواره در طول تاریخ ایران نامیده شده و خواهد شد.

مجتهدزاده با تاکید بر اینکه این موضوع هیچگونه ارتباطی به مسئله تحریف نام خلیج فارس ندارد، افزود : دروغ دیگری که در متن مذکور وجود دارد این است که درآن به گونه ای تلویحی از ایرانیان خواسته شده تا برای مقابله با تکرار چنین مسائلی عنوان "ایران" را به همان نام قبلی یعنی "فارس" بازگردانند تا شاید از این طریق نام "خلیج فارس" هم تثبیت شود!

رئیس موسسه یوروسویک لندن با بیان اینکه امضا کردن یا امضا نکردن این فرم بر عهده خود ایرانیان است و توصیه ای در این خصوص به هموطنان مان ندارد، یادآور شد : ایرانیان عزیزهمواره باید از محتوا و متنی که امضا می کنند و از دیگران نیز به طور گسترده برای امضای آن دعوت به عمل می آورند آگاهی داشته باشند .




اعتراض نامه به کجا رسید ؟

تصویری که در زیر مشاهده می کنید چند ثانیه پیش از سایت Petitiononline (صفحه اعتراض نامه) گرفته شده است . آخرین آمار 492824 اعتراض است . همان طور که در متن بالا خواندید ؛ امضا کردن یا نکردن این اعتراض نامه به تصمیم خودتان بستگی دارد و کسی شما را به خاطر این کار تشویق یا سرزنش نخواهد کرد .













----- کلیه حقوق این مطلب متعلق به وبلاگ خلیج فارس می باشد -----

---- وبلاگ خلیج همیشه فارس ----

Golfe Persique .::. خلیج فارس .::. Persian Gulf

۱ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام

معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 6 و فرهنگسرای دانشجو برگزار میکند:

فراخوان جشنواره خیلج فارس و انتخاب بهترین وب لاگی که آثاری در رابطه با خیلج فارس ارائه دهند.

این جشنواره شامل ۳ بخش زیر می باشد:

شعر

نثر ادبی یا داستانی

قالب و گرافیک و تکنیک های گرافیکی (پوستر،لوگو،کلیپ)

افردای که مایل به شرکت در این جشنواره هستند می توانند آثار خود را در وبلاگشان و یا با ساخت وب لاگ جدیدی قرار دهند و لینک مطلبشان را برای ما در کامنتها بگذارند.

به ۳ نفر برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

مهلت ارسال آثار تا ۱۰ اردیبهشت ۸۷ روز ملی خلیج فارس می باشد.