۱۲/۲۵/۱۳۸۶

سال 1386 در اینترنت چه خبر بود ؟

بررسي مهمترين اخبار سال 1386 در دنياي اينترنت


16فروردين (5 آوريل)
شركت ياهو سرويس Yahoo Alpha را مورد آزمايش قرار داد. سرويسي كه طي آن كاربران موتور جستجوگر ياهو مي‌توانند نتايج جستجو خود را به خصوص در ستون نتايج ويژه سفارشي كرده و مطابق با نياز خود منابع جستجو را تغيير دهند.

30 فروردين (19 آوريل)
شركت امنيتي كلاه سفيد (White Hat) يكي از جنجالي‌ترين گزارشات خود را در اين روز در اختيار خبرگزاري‌ها قرار داد. در اين گزارش كه از طريق سيستم‌هاي كنترل نا محسوس سايت‌هاي معروف و پر بيننده اينترنتي به دست آمده بود، هشت سايت از ده سايت پر بيننده شبكه اينترنت داراي نقاط آسيب پذير خطرناك اما بسيار پيش پا افتاده‌اي گزارش شدند. از جمله اين سايت‌ها مي‌توان به سايت شركتeBay اشاره كرد.

4 ارديبهشت (24آوريل)
شركت نينتندو براي آنكه از كورس رقابت با كنسول‌هاي بازيX-Box مايكروسافت و 3PS شركت سوني جا نماند، سرويس اينترنتي ويژه اي براي كاربران كنسول بازيWii راه‌اندازي كرد. در اين سرويس كاربران مي‌توانند از طريق شبكه اينترنت و كنسول بازي خود، در بازي‌هاي گروهي آنلاين شركت كرده و همچنين نسخه‌هاي جديد بازي‌هاي اين كنسول را خريداري كنند.
همچنين در اين روز شركت مكافي، توليد كننده برنامه‌هاي امنيتي، نرم‌‌افزار جديدي را به مجموعه نرم‌افزاري خود اضافه كرد كهMcAfee DLP Gateway نام دارد و به كاربران و به خصوص مديران سايت اين امكان را مي‌دهد كه ورود و خروج اطلاعات از شبكه‌هايLAN را به طور كامل و بهتر از گذشته تحت كنترل داشته باشند.

1 خرداد (22 مي)
شركت گوگل در اين روز اعلام كرد كه قصد دارد سرويس كره زمين خود را به سيستم صوتي مجهز كند. به اين ترتيب كه كاربران مي‌توانند براي قسمت‌هاي مختلف دنياي مجازي گوگل در اين سرويس، تم‌هاي صوتي اضافه كنند. همچنين شركتWild Sanctuary نيز با افزودن صداهاي طبيعت به مناطق مختلف كره زمين، در اين پروژه به گوگل كمك خواهد كرد. هدف اصلي گوگل از اين اقدام افزايش كاربري سرويس كره زمين گوگل و ارتباط بهتر كاربران با آن اعلام شد.

10 خرداد (31 مي)
در حاليكه شركت موزيلا، توليد كننده مرورگر فايرفاكس، از مدتها قبل نسخه شماره 2 اين مرورگر را در شبكه اينترنت در دسترس كاربران قرار داده بود، در اين روز براي رفع نواقص نسخه شماره 5.1 خود نيز فايل‌هاي به روز رساني ارائه كرد. اين اقدام موزيلا با انتقادات زيادي همراه بود كه در را‡س آن مسوولين شركت مايكروسافت، مهمترين رقيب موزيلا از اين اقدام بهره‌برداري‌هاي تجاري زيادي كرد.

14 خرداد (4 ژوئن)
در اين روز يكي از بزرگترين حملات اينترنت در طول چند سال اخير به نرم‌افزار و سرويس اينترنتي ياهو مسنجر انجام شد. هكرهاي اينترنتي در اين حمله بيش از 40 سايت را براي حمله به اين سرويس آماده كرده بودند و توانستند با نفوذ به برخي نقاط آسيب‌پذير نرم‌افزار صدماتي را به اين سرويس وارد كنند. اما با تلاش‌هاي مديران و مهندسين شركت ياهو، پس از دو روز كليه نقاط آسيب‌ديده و راه‌هاي نفوذ هكرها ترميم شدند. بنا به گفته كارشناسان امنيتي، در صورت موفقيت هكرها در اين حمله، مشكلات متعددي براي كاربران سرويس ياهو مسنجر بوجود مي‌آمد.

30 خرداد (19 ژوئن)
يكي از مهمترين اتفاقات سال 86 و 2007 ميلادي در اين روز به وقوع پيوست. شركت ياهو بعد از سالها مديريت تري سمل ، سكان مديريت اين شركت بزرگ و محبوب را به جري يانگ سپرد. اين تغييرات در را‡س مديريت شركت ياهو با هدف ايجاد يك شوك مديريتي در اين شركت انجام شد. شرايط اقتصادي و تجاري ياهو در طول سال گذشته بسيار بد بود به طوري‌كه بسياري از سرمايه‌گذاران و سهام‌داران اين شركت قصد باز پس گرفتن سرمايه‌هاي خود را داشتند. اجراي چند پروژه ناموفق نظير سرويس پست الكترونيكي بتا و پروژه پاناما، باعث شد تا هيات مديره ياهو، جري يانگ را جايگزين سمل كنند. يانگ يكي از ياران قديمي ياهو و جزو بنيانگذاران اين شركت است.

6 تير (26 ژوئن)
اين روز يكي از پر ترافيك‌ترين روز‌هاي شبكه اينترنت در طول سال گذشته گزارش شده است. به طوريكه سرعت انتقال اطلاعات در شاه‌راه‌هاي اينترنتي به طور قابل ملاحظه‌اي كاهش يافتند. به عنوان مثال، ميانگين سرعت دانلود اطلاعات در قاره آمريكا به 97.1 مگابايت بر ثانيه رسيد و اين در حالي بود كه در حدود يك ماه قبل از آن اين سرعت حدود 50 مگابايت بر ثانيه بوده‌است. همچنين در اين روز شركت گوگل نيز سرويس جديدي با نامGoogle Earth Outreach را راه‌اندازي كرد كه از طريق سرويس كره زمين اين شركت، به كاربران و شركت‌هاي تجاري تازه‌كار امكان برقراري ارتباط با شركت‌هاي فني و تجاري بزرگ را مي‌دهد.

23 مرداد (13 آگوست)
در اين روز ، هكرهاي اينترنتي در يك اقدام سياسي و براي نشان دادن خشم خود از سياست‌هاي جنگ طلبانه غرب، سايت رسمي سازمان ملل را هك كردند. در اين اقدام پس از باز شدن صفحه اصلي سايت، يك كادر در بالاي صفحه به نمايش در مي‌آمد كه در آن نوشته شده بود: « اين يك اعتراض است. اي اسرائيل و آمريكا! كودكان و ساير مردم را نكشيد. براي هميشه صلح كنيد. بدون جنگ ... »

يكم شهريور (22 آگوست)
شركت گوگل، سرويس جديدي را با نام آسمان گوگل (Google Sky) به دنياي اينترنت معرفي كرد مشابه سرويس كره زمين اين شركت بود. با اين تفاوت كه به كاربران امكان مي‌داد تا درآسمان و در بين كهكشان‌ها گشت و گذار كنند.

سوم شهريور (24 آگوست)
يكي از بزرگترين سرقت‌هاي اطلاعاتي در شبكه اينترنت در اين روز انجام شد. در اين حمله هكرهاي اينترنتي توانستند با نفوذ به يكي از سرور‌هاي سايت كاريابي Monster.com ، براي تعداد زيادي از كاربران ثبت نام كرده در اين سايت، نامه الكترونيكي قلابي ارسال كنند و از آنها به ثبت نام جهت يك شغل خوب و پر درآمد ترقيب كنند. در اين حمله، اطلاعات بيش از يك ميليون و ششصد هزار كاربر در امريكا به سرقت رفت.

26 مهر (17 اكتبر)
شركت اسكايپ(Skype) اعلام كرد كه كاربران اين شركت مراقب فايل نصب جعلي ملقب به اين شركت كه توسط هكرهاي اينترنت توزيع شده‌است باشند.
اين فايل كه با نام SkypeDefenderSetup.exe در شبكه توزيع شده بود، توانست بسياري از كاربران اين شركت را به دام بياندازد. به اين ترتيب كه كاربران، به خيال نصب نسخه جديد نرم‌افزارVoIP اين شركت، يك برنامه تروجان را بر روي رايانه خود نصب مي‌كردند كه ضمن برداشت اطلاعات شخصي كاربران، مشكلات امنيتي زيادي براي كاربران ايجاد مي‌كرد.

4 آبان (24 اكتبر)
در اين روز سايت‌هاي خبري اينترنتي، خبر جالبي را به نقل از يكي از مقامات ارشد گروه‌هاي نظامي فلسطيني منتشر كردند مبني بر اينكه نظاميان فلسطيني براي مقابله با اشغالگران اسرائيلي و شناسايي موقعيت‌هاي استراتژيك آنها جهت پرتاب راكت‌هاي خود از سرويس كره زمين گوگل استفاده مي‌كنند. اين خبر باعث خشم نيروهاي اسرائيلي و اعتراض آنها به شركت گوگل در خصوص دسترسي آزاد نيروهاي فلسطيني به اين سرويس شد.

14 آبان (4نوامبر)
در طول سال گذشته يكي از دغدغه‌هاي دولت‌هاي مختلف در سراسر دنيا، بحث دسترسي كودكان به سايت‌هاي اينترنتي غير اخلاقي بوده‌است و در اين راستا اقدامات گوناگوني در جهت توجيه والدين در كنترل كاربري اين گروه سني و همچنين فيلترينگ سايت‌ها انجام شد. اما يكي از مؤثرترين اين اقدامات ارائه سرويس موتور جستجوگر www.FragFinn.de توسط دولت آلمان بود. اين موتور جستجوگر ويژه كودكان طراحي شده است و فقط سايت‌هايي را در اختيار آنها قرار مي‌دهد كه از نظر مسائل اخلاقي مورد تأييد اين دولت قرار دارند.

10 دی (30 دسامبر)
اين روز را مي‌توان يكي از تلخ‌ترين روزهاي شبكه اينترنت ناميد. زيرا شركت AOL سهامدار اصلي مرورگر نت اسكيپ به طور رسمي اعلام كرد كه ديگر از اين مرورگر پشتيباني نخواهد كرد و اين مرورگر براي هميشه از پبكه اينترنت حذف خواهد شد. مرورگر نت اسكيپ، مرورگر قدرتمندي بود كه به علت عدم توانايي مالي بنيانگذاران آن، توانايي مقابله با اينترنت اكسپلورر مايكروسافت را نداشت و در نهايت شكست خورد.

18 دی (8 ژانويه)
يكي ديگر از تغييرات مديريتي بسيار مهم در دنياي اينترنت در اين روز بوقوع پيوست. در حالي كه چند‌روز از آغاز سال جديد ميلادي مي‌گذشت، ميشل بكر، رئيس شركت موزيلا از سمت خود استعفاء كرد و سكتن مديريت اين شركت بزرگ را به جان ليلي، رئيس بخش عملياتي موزيلا سپرد. اين اقدام بكر، بسياري از كارشناسان شبكه اينترنت را شوكه كرد.

8 بهمن (27 ژانويه)
قطع كابل اصلي ارتباط اينترنتي در درياي مديترانه مشكلات زيادي را براي كاربران كشورهاي مصر و بيشتر كشورهاي خاورميانه بوجود آورد. اين قطعي ارتباط به كابل نوري FLAG مربوط مي‌شد. چند روز بعد از اين اتفاق، كابل ارتباطي ديگري در خليج فارس نيز قطع شد، كه كاهش سرعت ارتباط اينترنتي منطقه را افزايش داد.

14 بهمن (2 فوريه)
يكي از جنجالي‌ترين خبرهاي سال 86 در اين روز در خبرگزاري‌ها منتشر شد. در اين روز شركت مايكروسافت با ارائه يك پيشنهاد 6.44 ميليارد دلاري، خواستار خريد سهام شركت ياهو شد. اين پيشنهاد بسياري از نگاه‌ها را به خود جلب كرد و با انتقادات زيادي از سوي كارشناسان شبكه اينترنت همراه شد. البته مدتي پس از آن، مسئولين ياهو با وجود مشكلات مالي زياد خود، پيشنهاد مايكروسافت را رد كردند.

----- کلیه حقوق این مطلب متعلق به وبلاگ خلیج فارس می باشد -----
---- وبلاگ خلیج همیشه فارس ----
Golfe Persique .::. خلیج فارس .::. Persian Gulf

هیچ نظری موجود نیست: